Контроль за організацією виховної роботи в спеціалізованій школі № 40

Заступник директора з виховної роботи організує контроль за станом виховної роботи, який здійснюється в процесі викладання основ наук, проведення позашкільних заходів.

       Об’єктами контролю виступають елементи виховного процесу та його результати. Контроль планується з будь-яких питань. Обов’язковим є те, що контроль пов’язаний зі стратегічними завданнями школи, що викладені в Концепції розвитку школи, завданнями на навчальний рік, річним планом роботи школи та планом внутрішкільного контролю.
Наприклад:


• Обізнаність учнів найважливішими подіями, що сталися в житті країни (реалізація проекту “Гідний громадянин”) та міжнародними подіями (реалізація проекту “Ми у світі”);
• Позакласне читання учнів;
• Робота шкільної бібліотеки (різні напрямки);
• Робота гуртків різного напрямку, виховних центрів, шкільного наукового товариства тощо;
• Рівень проведення загальношкільних заходів;
• Проведення екскурсій;
• Економічне виховання (в контексті соціалізації особистості);
• Профорієнтаційна робота на уроках і в позаурочний час;
• Доцільність заходів, спрямованих на розв’язання завдань морального, трудового, екологічного та фізичного виховання учнів школи;
• Питання щодо виконання вимок внутрішкільного розпорядку – дотримання Кодексу учня 40ї школи;
• Акція “Живи, книго!”;
• Стан шкільної документації з виховної роботи;
• Стан роботи учнівського самоврядування – ШАНСу тощо.


Один раз на півріччя, щосеместра, заступник директора з виховної роботи контролює виконання планів виховної роботи класними керівниками. Така перевірка передбачає:


1. Аналіз планування виховної роботи з класом та його виконання.
2. Аналіз участі класу у проведенні загальношкільних заходів.
3. Проведення виховної роботи класним керівником: бесід, зборів, виховних годин, інших масових заходів.
4. Робота з учнівським самоврядуванням класу – лідерським активом.
5. Індивідуальна виховна робота з учнями, проведення психолого-педагогічних досліджень, робота із запобігання правопорушенням.
6. Робота із пропаганди здорового способу життя (реалізація проекту “Здоров'я нації”.)
7. Робота з батьками щодо виховання учнів (актуальність тематики батьківських зборів, індивідуальні консультації, залучення до класних справ).
8. Зв'язок з учителями-предметниками та адміністрацією школи з метою вироблення єдиного підходу і єдиних дій у вихованні учнів.
9. Робота з охорони життя і здоров'я дітей, запобігання дитячого травматизму.
10. Контроль за відвідуванням учнями класу навчальних занять.


Наприкінці семестру та наприкінці навчального року згідно з річним планом роботи школи та річним планом виховної роботи заступник директора вивчає і узагальнює стан морального, трудового, патріотичного, естетичного, правового, екологічного, фізичного виховання учнів, здійснення педагогічного керівництва діяльністю учнівського самоврядування, виховання громадсько-політичної активності учнів, стан профорієнтаційної роботи. Все це узагальнюється в наказі по школі “Про стан виховної роботи у ...”
Контролюються також такі питання :
– робота з дітьми з девіантною поведінкою, схильними до правопорушень; з дітьми та сім’ями, які потребують підвищеної педагогічної уваги (кризові родини);
– робота Музею історії школи (планування, оформлення нових матеріалів, робота екскурсоводів тощо);
– участь учнів школи у районних, міських та Всеукраїнських акціях. Фестивалях, конкурсах, експедиціях тощо;
– участь школярів у щорічному конкурсі обдарованих учнів “Зірки твої, сорокова !”, інших творчих заходах;
– робота шкільного інформаційного центру;
– робота шкільної бібліотеки;
– робота з батьками та громадськістю;
– робота методичного об'єднання класних керівників;
– контроль за відвідуванням учнями школи.
Постійно контролюється виконання законодавчих та нормативних документів з організації виховної роботи (наприклад, стан виконання районної програми запобігання дитячій бездоглядності), контролюється робота соціально-психологічної служби школи, педагога-організатора.
Важливим аспектом контрольно-аналітичної діяльності є вивчення передового досвіду класних керівників, вихователів ГПД, керівників гуртків, інших педагогічних працівників школи.
Одним з основних документів заступника директора є книга внутрішкільного контролю. Після відвідування заходу, перевірки документації на підставі своїх записів робляться висновки. У висновках дається оцінка заходу, виходячи з його ефективності та досягнення мети вчителем, а також стисло обґрунтовуються позитивні риси та недоліки, що виявлені під час перевірки.
Журнал або книга (папка) запису висновків внутрішкільного контролю згідно з інструкцією проведення шкільної документації є офіційним документом, ведення якого є обов'язковим. Зберігається 5 років.
Дуже важливе питання – контроль за виконанням прийнятих рішень. З метою раціонального контролю бажано в школі мати книгу контролю за виконанням рішень педагогічної ради, наказів, розпоряджень. На рішення кожної педради, наказу по школі заводиться контрольний лист, у якому вказуються особи, відповідальні за виконання термінів розв'язання питання, або повторної перевірки. Контрольний лист знімається з контролю або закривається, після інформації відповідальних осіб про виконання роботи (це може бути сайт в комп'ютері, де крім контрольного листа можна мати результати моніторингів щодо рівня вихованості учнів, рівня захворюваності учнів, карти труднощів в роботі класного керівника, діагностичні професіограми класних керівників, результати анкетувань різного напрямку).
В цілому контрольно-аналітична діяльність заступника директора з виховної роботи є однією з найскладніших його функцій. Це пов'язано з відсутністю чітких критеріїв ефективності і результативності виховної роботи. Оскільки практично неможливо точно виміряти рівень вихованості, розвитку особистості, – доводиться опосередковано оцінювати результативність виховання. Тому в більшій мірі заступник директора з виховної роботи контролює процес виховання, а не його результати. Не можна нехтувати тими результатами, які можна виміряти (кількість схильних до правопорушень, спізнень на уроки, невідвідувань школи без поважних причин, випадків дитячого травматизму тощо), але не слід опиратися лише на ці показники при оцінці діяльності класних керівників, виховної роботи в цілому.

 Далі буде


Друк   E-mail